Co to jest informacja zwrotna i dlaczego jest ważna?

by Marta Wesołowska
Pracownik informacja zwrotna radość Marta Wesołowska
  • Zaczęłaś pracę w nowej firmie i chciałabyś porozmawiać z szefem o tym, jak ogólnie widzi Twoją pracę?
  • Pracujesz w nowym zespole projektowym, kończycie znaczący projekt, a Ty zastanawiasz się jak innym się z Tobą współpracuje?
  • Przygotowałaś dla zespołu prezentację. Po jej zaprezentowaniu zachodzisz w głowę, jak oni to odebrali? Czy była dla nich wartościowa bo przecież Ty tak się starałeś?

To przykłady sytuacji, w których warto sięgnąć po feedback.

Co to jest feedback? 

Feedback (w wąskim rozumieniu) to nic innego, jak informacja na temat zachowania danej osoby przekazana z innej perspektywy.

To co ważne, nie ma tu miejsce na ocenę danej osoby, np. jej charakteru czy osobowości. Skupiamy się tylko na zachowaniach, które z założenia można modelować, zmieniać. 

Drugą ważną rzeczą jest właśnie ta „inna perspektywa”. To nie oznacza jedynej prawdy, jedynego możliwego punktu widzenia. To informacja o tym, jak dana osoba postrzega (a tym samym filtruje przez pryzmat swoich wartości, zasad czy prawd) nasze zachowanie.

 

Feedback to także proces, w którym zapraszamy inną osobę do rozmowy.

Jest także wsparciem dla osób, które chcą budować swoje kompetencje czy też narzędziem do indywidualnego rozwoju, ale także integracji zespołu.

Dlaczego informacja zwrotna jest ważna?

Wyobraź sobie sytuację, kiedy mija kolejny miesiąc od momentu Twojego awansu.

W tym czasie zrealizowałaś kilka kluczowych projektów, o których efektach Twój szef wie. Ty jednak nie wiesz nic, jak on to widzi. Jak postrzega Twoją pracę, czy ten kierunek jest jego zdaniem prawidłowy, czy może przydałaby się jakaś korekta? W przyszłym tygodniu oddajesz najważniejszy jak dotąd projekt, a szans na rozmowę brak. Co czujesz w takiej sytuacji? 

Wyzwanie jakie stoi przed managerami, to udzielać na bieżąco takiej informacji. Dodatkowo robić to w naturalny, umiejętny sposób, po to by członek zespołu mógł czerpać z feedbacku autentyczną korzyść.

Naturalnym jest to, że my jako ludzie:

  • Chcemy wiedzieć, że to co robimy dla innych daje im wartość;
  • Chcemy się samodoskonalić, robić postępy w jakiejś dziedzinie;
  • Chcemy czuć się potrzebni, wykonywać naszą pracę dobrze.

Na te wszystkie potrzeby odpowiada feedback.

Na początku drogi zawodowej może pomóc nam zrozumieć stawiane przed nami wymagania. Na każdym etapie pracy dzięki niemu zyskujemy świeże, nowe spojrzenie na to, co jest dla nas znane. Często stanowi on źródło motywacji do realizacji kolejnych celów.

Z perspektywy managera dodatkowo stanowi narzędzie do budowania kultury pracy, co więcej zasad pracy. Przekazywany z pozytywną intencją, w taki sposób, że pozwala drugiej osobie zachować optymizm, jest bardzo dobrym narzędziem motywacyjnym. Wynikiem szczerych, otwartych informacji zwrotnych z członkami Twojego zespołu są zawsze dużo lepsze wyniki biznesowe i przyjemniejsza atmosfera pracy.

Jakie są pierwsze słowa, które kojarzą Ci się z feedbackiem?

Moje ulubione: wydajność, rozwój, świadomość, postęp, zmiana, wsparcie, radość z energii współpracy, entuzjazm, motywacja wewnętrzna. Wierzę, że w miejscu pracy, w którym jest miejsce na zaufanie, szczerość i regularne informacje zwrotne, jest również ogromne zadowolenie z pracy.

Czym dla Ciebie jest feedback i jakie słowa mogłabyś dodać od siebie do powyższej listy? Podaj proszę swoje propozycje. 


Biznes zdjęcie utworzone przez pressfoto – pl.freepik.com

You may also like

Napisz komentarz