Od czego zacząć, gdy chcesz zacząć dawać feedback w swoim zespole?

by Marta Wesołowska
feedback zespół szefoowka

Słyszy się wiele o tym, że jeśli chcesz mieć kompetentny, zmotywowany i odpowiedzialny zespół,a przy przy tym świetną atmosferę to feedback jest idealną odpowiedzią na te potrzeby. Szkoleń, mentorów, modeli i podejść jest tyle, że można się w tym wszystkim zwyczajnie pogubić. 

Od czego zacząć by mieć frajdę z tego procesu, ale jednocześnie uniknąć błędów, które psują cały efekt?

Bądź pozytywnym wzorem 

To, że Twój zespół Cię obserwuje, naśladuje, odczytuje z Ciebie jak się zachowywać, to  fakt.

Co zrobić z tą wiedzą? Zacząć od siebie cały proces. O ile wpływu na innych nie mamy prawie w ogóle, tak swoje zachowanie i reakcje możemy kontrolować. Dobrym pomysłem na start jest  rozpoczęcie od tego by ćwiczyć feedback przy każdej nadarzającej się sytuacji. 

Ważne – Ty zacznij  dawać tylko  pozytywny feedback i jednocześnie proś swój zespół o feedback konstruktywny dla siebie.

Dzięki temu najlepiej przekonasz się co może czuć Twój zespół, jak opinie innych, inne perspektywy mogą wpłynąć na nasze zachowania. Zyskasz wiedzę jak inni postrzegają Twoją pracę, co jest dla nich ważne.

Jednocześnie Twój pracownik poczuje się doceniony tym, że prosisz go o taką  informację. Być może również wasze relacje wejdą dzięki temu na wyższy poziom. Spróbuj!

Pytania, które możesz wykorzystać by poprosić o feedback?

  • Czego powinienem robić więcej, a czego mniej, abyś był bardziej zadowolony z naszej współpracy?
  • Co mogłem zrobić lepiej?
  • Jaką rzecz chciałeś mi powiedzieć, ale się powstrzymałeś?

Twoja postawa ma duży wpływ na sukces feedbacku

Zaakceptuj, że nie możesz kontrolować tego, jak inni Cię widzą. 

Czasami wydaje nam się, że możemy wszystko kontrolować i staramy się o wszystkim pamiętać, interweniować gdzie się da. Zawsze znajdzie się ktoś, kto daną sytuację widzi zupełnie inaczej. I tak to już jest. Dopuść to do siebie.

Będziesz popełniać błędy 

Zawsze coś może się „wysypać”, trafić się przejęzyczenie w mailu czy to, że zwyczajnie w natłoku piątkowych zadań na Twojej To Do List o czymś zapomnisz. Jesteśmy ludźmi, zdarza się. Tyle.

Ponadto uczymy się z naszych błędów i trudnych doświadczeń, więc nie warto ich unikać. 

Reaguj profesjonalnie.

Z feedbackiem nie dyskutujemy, nie kłócimy się, nie komentujemy go czy też nie bronimy się po tym, jak go dostaniemy – jedynie AKCEPTUJEMY.

Gdy poprosiłeś o konstruktywny feedback, o to by ktoś Ci powiedział o swojej perspektywie, a później zaczynasz się bronić, wyjaśniać, dyskutować, negować. Czy już czujesz, co się może stać? To co możesz „zyskać”  po takiej reakcji – to to, że członek Twojego zespołu najpewniej kolejnym razem będzie obawiał się być z Tobą szczery, bo wie, że jego słowa do Ciebie nie docierają.

Co zatem zrobić?

Zaakceptuj, to co usłyszałaś. Zaakceptuj, rozumiane jako wysłuchanie bez komentarzy negujących, że tak wygląda czyjaś perspektywa. Później dołącz do tego np. “Dziękuję za Twoją szczerość” jako reakcję na tę informację i wyciągnij wnioski z tego, co usłyszałeś. 

Feedback to edukacja, narzędzie do Twojego rozwoju. Do tego by mieć więcej frajdy z pracy z ludźmi z osiąganych rezultatów. Zachęcam Was mocno do testowania, próbowania tego podejścia. Jako liderka jesteś wzorem do naśladowania, więc zacznij od siebie i swojej zmiany. Pokaż, że można inaczej! Powodzenia!

Biznes zdjęcie utworzone przez gpointstudio – pl.freepik.com

You may also like

Napisz komentarz