Jak długo czekać na feedback?

by Marta Wesołowska
kobieta czeka na feedback szefoowka

Inspiracją do dzisiejszej publikacji było pytanie jednego z uczestników mojego warsztatu „Jak długo mam czekać na informację zwrotną? Czy tydzień to już długo, czy nie?”.

Moją pierwszą myślą było „jeśli chcesz czekać, może to potrwać bardzo długo”, ale zdecydowałam się odpowiedzieć, przytaczając krótką, swoją historię.

Na początku pracy managerskiej, trenerskiej czekałam, aż ktoś po wystąpieniu, szkoleniu przyjdzie sam z siebie i da mi jakąś informacje, jak było. Da znać, co mogę zrobić inaczej, lepiej. Jak się czuł, jaki warsztat miał wpływ na realizacje jego celów etc…

No i tu niestety przychodziło, ale jedynie rozczarowanie. Szybko spostrzegłam się, że uczestnicy oczywiście przychodzą, dziękują, ale jest ich niewielu. Zazwyczaj przychodzą właśnie ci, którzy są bardzo wdzięczni, z pozytywnym feedbackiem. Co kiedy ja chciałabym się rozwijać i potrzebuje wiedzieć, co mogę zrobić inaczej?

Wniosek był jeden, chcesz wiedzieć, to pytaj.

Od tego momentu po każdym ważnym dla mnie wystąpieniu, szkoleniu proszę o feedback.

O feedback się prosi, a nie się go oczekuje.

Potrzebujesz feedbacku – poproś o niego.

Warto wspomnieć o tym, że niektórych z nas paraliżuje już samo fakt, że trzeba o coś prosić. Często słowo feedback też nie przechodzi przez gardło, kojarzy się różnie. Efekt jest tego taki, że wiemy, co należy robić, ale i tak tego nie robimy.

Pamiętam jak kiedyś, zapytałam uczestników cyklu warsztatów, dlaczego brak feedbacku jest standardem w naszej pracy. Usłyszałam wtedy „Dlaczego mam Ci udzielać feedbacku, skoro zawsze jestem pod wrażeniem Twoich szkoleń”. Kurtyna

Ważne jest to, że niektórzy ludzie nie wiedzą, że feedback jest czymś, czego potrzebujesz, nie wiedzą, że ich opinia ma dla Ciebie znaczenie.

 W jaki sposób zapytać o feedback?

Pytania zachęcające do wyrażania feedbacku:

  • Czego powinienem robić więcej, a czego mniej byś był bardziej zadowolony z naszej współpracy?
  • Co mogę zrobić lub przestać robić, aby być lepszym?
  • Co mogłem zrobić lepiej?
  • Jak sobie przeszkadzam?
  • Jak myślisz, co robię przeciwko mnie?
  • Nad czym mógłbym popracować?
  • Czy jest coś, co mógłbym zrobić lub przestać robić, co ułatwiłoby mi pracę?
  • Daj mi jakąś radę.
  • Jak mogę wesprzeć Cię w tym projekcie?
  • Jaka jest jedyna rzecz, którą chciałeś mi powiedzieć, ale się powstrzymałeś?

Możesz poprosić o ogólne wrażenie lub zapytać o konkretny element np. swojej prezentacji. Rozpoczynasz pracę w nowym zespole projektowym – zapytaj „Jakie nowy członek zespołu ma doświadczenie po pracy z Tobą?”.

Chcesz uzyskać informację zwrotną od swojego Managera – zapytaj „Co powinienem robić więcej, a czego mniej, byś był bardziej zadowolony z naszej współpracy?”.

Ważne, pytaj, nie czekaj.

Jedynym sposobem uzyskania feedbacku jest poproszenie o niego. To oczywiście nie gwarantuje, że go otrzymasz, ale zwiększa prawdopodobieństwo.

Co może pomóc, gdy proszenie o feedback nie jest dla Ciebie naturalne?

Zacznijmy od metody małych kroków. Dużą rolę w tym procesie odegra zaufana osoba. Kolega z zespołu, działu, współpracownik, manager. Znajdź taką osobę, która zawsze jest z Tobą szczera. Powiedz jej przed wystąpieniem, na czym się koncentrujesz, jakie masz cele, co ma obserwować. Następnie zapytaj „Jak mi poszło?” Stopniowo możesz poszerzać grono „przyjaciół od feedbacku”.

Pytaj, nie czekaj! O feedback się prosi, a nie się go oczekuje. A Ty częściej prosisz czy czekasz? Koniecznie zostaw mi swój feedback pod tym artykułem.

 

_______________________________________
People photo created by wayhomestudio – www.freepik.com

 

You may also like

Napisz komentarz