Ten błąd popełniłam celowo, warto było!

by Marta Wesołowska
kobieta popełnia błąd

Dlaczego warto popełniać błędy Szefoowko?

Mam przeświadczenie graniczące z pewnością, że zapomniałyśmy jako Szefowe o tym, że istnieje takie zjawisko jak popełnianie błędów. Może nawet wypieramy je mówiąc jedynie o nieustannym paśmie sukcesów. 

Błędy, porażki, pomyłki, potknięcia nie brzmią tak wzniośle jak osiągnięcia, triumfy, zyski, sukcesy. Dodatkowo kto to słyszał, by na koniec tygodnia chwalić się tym, co ponadprzeciętnie Ci NIE wyszło. Zazwyczaj mówimy o tym co ponadprzeciętnie osiągnęliśmy.

Ja, dziś postaram się włożyć przysłowiowy kij w mrowisko, zachęcając Was już od samego początku tego artykułu do błędów. Dlaczego? Bo właśnie błędy bywają najlepszym, choć najmniej lubianym, nauczycielem.

Kiedy na początku tego roku w ramach pracy swojego zespołu proponowaliśmy inicjatywy na kolejny rok kalendarzowy z pewną dozą nieśmiałości, zaproponowałam, abyśmy zaczęli otwarcie rozmawiać o naszych błędach. Moja nieśmiałość była spowodowana tym, że sama mam do czynienia na co dzień właśnie z kultem sukcesu i chyba po części padłam jego ofiarą, zapominając o tym, że do tego przysłowiowego „sukcesu” droga usłana jest błędami.

Fakty są takie, że boimy się zostać źle ocenieni przez innych i czasami sądzimy, że lepiej malować trawę na zielono niż wywlekać brudy poprzez rozmowę  o porażkach. Z drugiej strony nasze  najważniejsze życiowe lekcje najczęściej są rezultatem tylko i wyłącznie niezliczonej ilości potknięć.

Zaproponowałam, aby w ramach cotygodniowych spotkań rozmawiając o sukcesach dorzucić tam też element porażek i lekcji z nich płynących po to, by innych członków zespołu ustrzec przed nimi. Mój zespół zareagował na to inicjatywę ochoczo i wprowadziliśmy ją do swoich cotygodniowych rozmów chyba już na stałe.

Jakie korzyści możesz osiągnąć z rozmowy o błędach?

Po 7 miesiącach doświadczeń w otwieraniu innych na rozmowy o błędach zauważam następujące korzyści:

  1. Każdy z członków zespołu, w którym pracuję, ma szanse rozwijać się indywidualnie poprzez wnioski zaczerpnięte z historii innych.
  2. Wzmacniamy swoje relacje wewnątrz zespołu, chroniąc innych przed „znaną już porażką”.
  3. Dajemy sobie szansę na popełnianie błędów i w konsekwencji do szukania niestandardowych, innowacyjnych rozwiązań.
  4. Szybciej rozwiązujemy problemy, które wcześniej mogłyby normalnie narastać w ukryciu
  5. Patrzymy na siebie bardziej przychylnym okiem. W końcu błędy łączą ludzi (skuteczniej niż niegdyś Nokia). Pokazują naszą ludzką naturę.
  6. Dystansujemy się do samych siebie, zespołu, pracy zauważając, że perfekcja nie istnieje.
  7. Udoskonalamy naszą firmę, bo z każdym rozwojem członka zespołu płynie postęp firmy.

Jak uczyć się na błędach? Kultura błędu

W tym obszarze z pomocą przychodzi nam cykl Kolba. Jest to metoda nauki, edukacji ludzi, która składa się z czterech etapów, takich jak: doświadczenie, refleksja, teoria oraz praktyka. W dużym skrócie te wszystkie cztery etapy muszą zostać spełnione, aby efektywna nauka miała miejsce. Nie ma  znaczenia to, który etap zostanie wybrany jako pierwszy

Działanie Co się wydarzyło? Co zaobserwowałam?  

💡 Po zakończonym spotkaniu członek mojego zespołu zaczął przekazywać mi feedback. Nie dałam mu się wypowiedzieć. Szybko zaczęłam dyskutować  z jego odczuciami. W konsekwencji nie pojawił się na kolejnym spotkaniu.

Refleksja Jak to rozumiesz? Co na podstawie tej sytuacji można stwierdzić? 

💡 Ja, jako Manager nie potrafię przyjmować feedbacku.

Wiedza Jak to się odnosi do teorii, najlepszych praktyk, które masz w danym obszarze? 

 💡 Jeśli chcesz by członek Twojego zespołu, otworzył się na przekazywanie Ci informacji zwrotnej, podziękuj za niego, a nie z nim dyskutuj.

Test W jaki sposób można to przełożyć na praktyczne, konkretne działania w przyszłości? Co mogę na tej podstawie konkretnie zmienić? 

💡 Zaproś członka swojego zespołu na rozmowę. Przeproś go za swoją poprzednią reakcję. Wyjaśnij, z czego ona wynikała. Zadbaj o to by w przyszłości podobna sytuacja nie miała miejsca.

Mam nadzieje, że w swojej pracy jesteś w stanie pozwolić sobie na błędy. 

Jeśli tak to zachęcam Cię do tego, by nauczyć się uczyć się na błędach poprzez dawanie sobie szans na ich popełnianie i rozmawianie o wnioskach z nich płynących najlepiej ze swoim zespołem na forum. Najważniejsze by popełnianie błędów służyło. Popełniaj, wyciągaj wnioski, a zajdziesz szybciej tam gdzie, chcesz.

oBłędnego tygodnia zatem!

P.S. Jakie błędy popełniłaś ostatnio i czego Cię nauczyły?

You may also like

Napisz komentarz