Jak budować zaufanie w swoim zespole?

by Marta Wesołowska
Kobieta stoi przed innymi i przemawia

Kontynuujemy temat bycia lepszą Szefoowką, która ma większą radochę ze swojej pracy.

Pisałam dla Was już o szczerości (link do artykułu o byciu szczerą) rozumianej jako odwaga do prowadzenia otwartej dyskusji z zespołem, w której nie boimy się mówić wprost co, należy zmienić. W której kwestionowane są działania czy decyzje jednocześnie, ale z głęboką troską o drugiego człowieka. 

Zanim jednak zaczniesz mieć odwagę do bycia szczerą, trzeba postawić pierwszy krok, którym jest  zbudowanie zaufania. Tak to działa, że szczerość działa najlepiej w odpowiednich warunkach.

 Oczywiście z tym zaufaniem też jest tak, że nikt nam nie zaufa, bo tak mu powiemy, że ma zrobić „wiesz mi to, możesz zaufać”.  Zaufanie to szalenie trudna sprawa. Budujemy je poprzez relacje z innymi. Pomocne jest też dawanie członkom naszego zespołu odpowiednich zadania, właściwych odpowiedzialności. 

Właśnie dziś o tych relacjach. Chciałabym  zachęcić Cię do przyjrzenia się sobie i relacjom w Twoim zespole. Dlaczego? Twoja zdolność do budowania relacji opartych na zaufaniu świadczy o Twojej skuteczności.

Co możesz zrobić, by rozwijać zaufanie w swoim zespole

  1. Zadbaj o spójność

    -jedno mówisz drugie, robisz to właśnie to, czego nie należy robić. Na marginesie uwielbiam to słowo i mam radar na osoby, z którymi pracuje pod tym kątem. Już podczas mowy powitalnej (link do artykułu mowa powitalna) informujesz zespół, jaką jesteś, na co zwracasz szczególną uwagę, za co nagradzasz itd. Zadbaj o to, by słowa zamieniać na czyny, a w sytuacji gdy musisz zachować się nie do końca zgodnie z Tobą bądź transparentny w komunikacji z zespołem informując o tym dlaczego w tym przypadku podjęła inną decyzję.
  2. Bycie przykładem.

    Wiem, wiem ciągle to, słyszymy 😊, ale tak to działa chcesz wymagać od innych, zacznij od siebie. Dla członków Twojego zespołu jesteś niejako wzorem. Oni przez obserwacje Ciebie sami uczą się jaka kultura pracy obowiązuje w firmie. Stawiasz na zaufanie, zacznij im ufać np. poprzez dawanie większej odpowiedzialności.
  3. Autentyczność

    -mów wprost o tym co jest Twoją mocną stroną, ale i o tym, nad czym pracujesz, z czym sobie nie radzisz. Promuj też taką postawę w zespole.  Pomocne w tym obszarze może być proste ćwiczenie, czyli wprowadzenie cyklicznych rozmów na temat błędów  (więcej przeczytasz tu)
  4. Daj się poznać jako człowiek

    i poznaj również członków swojego zespołu. Co Ty lubisz robić poza pracą? Co ostatnio przeczytałeś? Jak spędziłeś weekend? Otwórz się, opowiadaj, bądź interesująca jako człowiek. Z drugiej strony zadbaj o taką wiedzę o swoim zespole. Kiedy mają urodziny? Jak są imiona ich dzieci ? Jak spędzić urlop? O czym marzą?
  5. Spotkania po pracy

    wyjazdy, kawki, integracje. To zawsze pomaga. Wspólne celebrowanie wyników. Zawsze takie spotkania pomagają „przełamywać lody” między członkami Twojego zespołu czy też z Tobą. Może jakieś niezobowiązujące spotkanie na „zoom” po pracy? Im masz więcej kreatywności w tym obszarze tym lepiej. Nie czekaj na to aż „centrala”, zorganizuje wspólną wigilię dla wszystkich pracowników, tylko sama wyjdź z inicjatywą i organizuj mniejsze, cykliczne spotkania dla swojego zespołu.
  6. Współpraca

    Myśląc o współpracy zawsze, przypomina mi się prosty, choć niezgodny z zasadami matematyki rachunek 1+1=3. Dokładnie tak to wygląda jeśli współpraca przebiega w sposób efektywny. Twoja rola w moderowaniu tym procesem na początku jest kluczowa. Zaczyna się w momencie gdy wchodzisz do zespołu i zapoznasz go ze sobą. Już na tym etapie warto podkreślić, że to model pracy, na który stawiasz. Dodatkowo gdy obserwujesz sam, że ktoś ma wybitne osiągnięcia w danej dziedzinie, połącz go, z której osobą można pomóc.
  7.  Bądź częścią zespołu

    wiesz, że ktoś jest przeciążony pracą, jest na urlopie, zaproponuj swoje wsparcie w realizacji pilnego projektu. Trzeba pilnie pojechać do Klienta, a jego opiekun, członek Twojego zespołu ma już w tym czasie inne aktywności, zaproponuj swoje wsparcie.

Po telekonferencjach Twój zespół przygotowuje podsumowania, zaskocz ich i zaproponuj, że dziś podsumowanie przygotujesz Ty. Bycie równym, wsparcie wtedy kiedy jest to potrzebne bardzo, może Ci pomóc w budowaniu zaufania.

Aby, zbudować solidna relację zawsze należy troszczyć się o ludzi. Pamiętaj:

-Gdy masz w zespole atmosferę zaufania wszyscy Ci, wierzą i nie mają problemów z przyjęciem krytyki czy pochwały.

-Członkowie Twojego zespołu są z Tobą szczerzy, mówią Ci wszystko o pracy, ale i otwarcie są w stanie przekazać Ci feedback o tym co można zmienić w Waszej relacji. Tak samo zachowują się w kontakcie z innymi członkami Twojego zespołu.

-Nikt nie obawia się zgłaszać nowych pomysłów, kwestionować niedziałających.  Na bieżąco dzięki informacji zwrotnej kreujecie atmosferę, w której w otwarty sposób rozwiązuje się konflikty i ekspresowo znajduje rozwiązania.

-Jesteś wsparciem w sytuacjach konfliktowych. Spór z kolegą z zespołu z innego działu. Ty wiesz o tym jako pierwsza.

-Nikt nie boi się ocen kwartalnych, rocznych. 

-Aż wreszcie- o tym, że pracownik chce odejść nie dowiadujesz się z HR…

W jaki sposób Ty budujesz w swoim zespole relacje, w których fundamentem jest zaufanie?

 

 

Business photo created by katemangostar – www.freepik.com

You may also like

Napisz komentarz