Książki dla Szefowej, o zarządzaniu zespołem.

by Agata Waligórska

Jestem molem książkowym. Pochłaniam na zmianę pozycje z gatunku science fiction i psychologii oraz biznesu. Ale tylko niektóre książki zostają na moich półkach i czytam je wielokrotnie. I tylko takie znajdziesz poniżej. Postaram się poświęcić później każdej z książek osobny artykuł z bardziej szczegółową recenzją lub inspiracją, którą z danej pozycji wyniosłam. Tymczasem zostawiam Was z listą moich TOP (kolejność alfabetyczna) książek o przywództwie i zarządzaniu (lista będzie uzupełniana):

Alfabet mitów menedżerskich

Tarasiewicz Mirosław, Sławomir Jarmuż

Gdy jesteś doświadczoną menedżerką, korzystasz ze swojego doświadczenia, żeby osiągać coraz lepsze rezultaty. Niestety, możesz wpaść też w pułapkę wyolbrzymienia swojego doświadczenia jako jedynej słusznej prawdy. Świat, a szczególnie jego internetowe odzwierciedlenie jest pełne śmieci, kłamstw, wymyślonych teorii spiskowych. W każdej dziedzinie możesz znaleźć mnóstwo koncepcji, które są nie poparte żadnymi badaniami. Powielane są te, które są proste, a niekoniecznie prawdziwe. Autorzy tej książki rozprawiają się z wieloma mitami dotyczącymi zarządzania, a co więcej proponują też alternatywy. 

5 dysfunkcji pracy zespołowej. Przypowieść o przywództwie

Patrick Lencioni

Idzie jesień, a to jest taka idealna książka na jeden-dwa wieczory. A potem wiele dni przemyśleń 🙂 Czytamy fikcyjną opowieść o pewnej Szefowej, która ma poprowadzić nowy zespół i jakie napotyka trudności. Poza tym zaś, że się ją lekko czyta Patrick Lencioni pokazuje jak przeprowadzić zespół przez 5 dysfunkcji pracy zespołowej, aby osiągać wyniki i mieć silny zespół. W środku znajdziecie również test, który można wykonać w celu identyfikacji tytułowych dysfunkcji w swoim zespole. 

Komunikacja konstruktywna w biznesie. Przez rozmowę do efektywnego zarządzania

Gabriele Lindemann, Vera Heim

Fatalny tytuł i okładka niech Was nie odstraszą. Jest to moja osobista biblia dobrej komunikacji w biznesie. Opiera się mocno o założenia Porozumienia bez Przemocy (NVC – Nonviolent Communication) i zawiera bardzo praktyczne wskazówki, przykłady jak je rozumieć w środowisku pracy. 

Korporacyjni Rebelianci

Joost Minnaar, Pim de Morree

Moje odkrycie i hit 2020 roku, które przeczytałam już dwa razy i regularnie wracam do opisanych tam koncepcji. Opisane organizacje i ich styl pracy wywracają znany świat do góry nogami. Zgodnie ze sloganem wszystko po to, aby praca była frajdą. Badanie Instytutu Gallupa, na które powołują się autory pokazało, że jedynie 15% osób czuje, że są zaangażowane w swoją pracę. A jednak tradycyjne firmy wciąż koncentrują się na wynikach, zwłaszcza finansowych a nie na zaangażowaniu pracowników. Koniecznie przeczytaj, żeby zobaczyć jak robią to firmy progresywne. Uwielbiam fakt, że nie jest to jedna droga – można wybrać spośród kilku trendów i dopasować pod siebie. Jeśli znasz angielski na ich stronie jest sporo opisane!

Sensotwórczość

Heidtman Joanna , Piasecki Piotr

Po pierwszym czytaniu odrzuciłam tę pozycję uznając, że jest o wszystkim i o niczym. Worek koncepcji, z której żadna nie jest pogłębiona. Dziś to samo uznaję za atut tej książki – dla menedżerów rozpoczynających swoją podróż rozwoju jest bowiem idealną trampoliną. Po każdym rozdziale możesz zdecydować czy dany wątek Cię interesuje i hop! Pogłębić go inną lekturą. Jednocześnie autorzy spisali wszystko, co sama uważam za istotne, czego się już nauczyłam i co chciałabym dalej nieść menedżerom. Znajdziecie tam informacje o sile różnorodności w zespole, o zarządzaniu zmianą, o coachingowym stylu zarządzania czy o innowacyjności. Z pokorą wracam więc do tej książki jak do osobistej ściągi z przypomnieniem, co ważne. 

Szef wymagający i wyrozumiały 

Kim Scott

Wiele lat temu, gdy zaczynałam swoją karierę trenera miałam taki projekt szkoleniowy, który nazwaliśmy “Powiedz mi wprost”, bo wiele nieporozumień między ludźmi wynika z braku komunikacji tego, co naprawdę chcemy powiedzieć. Autorka, Kim Scott, menedżerka w takich firmach jak Google czy Apple, proponuje nowy sposób komunikacji, a tym samym zarządzania, które znane jest jako Radykalna Szczerość. Najważniejszymi założeniami tego konceptu nie jest jednak wypluciem z siebie wszystkiego co myślimy, a skonfrontowaniu ludzi z ważnymi (nawet trudnymi) tematami z jednoczesnym troską o nich. To buduje silne relacje i stanowi podstawę do lepszej współpracy w zespołach.

You may also like

Napisz komentarz